Här kan du hitta alla filmcase som boken hänvisar till - vi hoppas att det kommer att stödja din läsupplevelse på ett bra och relevant sätt.


teatreneu

#1

Kapitel 1, sid 17
Att ta betalt för upplevelsen

Det kan vara vettigt för alla företag att fundera igenom synen på sig själva och vilken sorts värde man tar betalt för. Är det en råvara, en produkt, en tjänst eller en upplevelse man erbjuder. Ibland kanske det inte ens är produkten eller tjänsten som ligger till grund för priset, utan helt och hållet hur stark upplevelsen är enligt konsumenten. Alltså individualiseras inte bara upplevelsen utan även priset för upplevelsen – ”Betala vad det var värt för dig!” Den spanska teatern TeatreNeu har tagit den tanken till sin spets genom att mäta upplevelsen via monterade iPads i salongen som registrerar publikens skratt. Biljettpriset sätts sedan utifrån hur mycket var och en skrattar, med ett maxpris för den som skrattar mycket. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


#2

Kapitel 2, sid 81
Upplösningen av strukturer i samhället
 

Världens första Ateistkyrka

Behovet av att samlas kring ceremonier tycks inte vara något som är kopplat till religion. Stå-upp-komikerna Sanderson Jones och Pippa Evans har bevisat det genom fullsatta möten i sin så kallade ateistkyrka. Idén till en ateistkyrka kom till eftersom de gillar mycket av det som kristendomen erbjuder och att det inte är tillgängligt för dem som saknar en gudstro. Att inte kunna njuta av religionens bra saker vore synd, menar de. ”Det finns så mycket i kyrkan som inte har något med Gud att göra. Det handlar om att träffa människor och tänka på att förbättra sitt liv”, säger grundarna.

Kyrko-mötena kombinerar musik, tal och moraliska spörsmål med stora doser humor. Och det sker helt utan närvaro av den annars vanliga centralgestalten för gudstjänster, Gud. Söndagsförsamlingens centrala lärosatser är att: hjälpa ofta, leva bättre och undra mer. På ett par år har rörelsen växt till närmare 500 församlingar i 30 städer runt om i världen. 


#3

Kapitel 3, sid 93
Spelregler för framgångsrika företag
 

Start with why - Simon Sinek TED talk

Ett företags övertygelse, är det som formulerar svaret på frågan ”Varför finns vi till?”. Låt oss inspireras av Simon Sineks berömda TED-talk ”Start with Why” där han förklarar den enkla men utmanande principen bakom lyckade företag och ledare. Att ha ett starkt varför funkar när det gäller all sorts kommunikation för privata såväl som kommersiella relationer. När människor hittar den gemensamma anledningen till att ge sig hän uppstår en enorm energi.

Det är därför företag som IKEA, Google och Apple lyckats få så många anhängare, både från medarbetare på insidan och konsumenter på utsidan. De delar samma Varför. Kan du hitta ett Varför som dina intressenter brinner för och som ger grundläggande mening för många så är du nästan hemma. Med ett tydligt Varför har vi en relation som bygger på meningsfullhet som hjälper de involverade att komma i kontakt med det som är viktigt i livet. Med ett tydligt Varför blir det också lättare att vara konsekvent och ärlig i hur man agerar och kommunicerar, vilket är en förutsättning för att lyckas vara ett autentiskt varumärke. Det blir enklare för medarbetare på ett företag att fatta rätt beslut i kontakten med kunder och i utvecklingen av nya produkter och initiativ. För kom ihåg att allt som en konsument tänker och tror påverkar hur upplevelsen blir nästa gång personen konsumerar. 


#4

Kapitel 3, sid 141
Att vara samstämmig
 

Parkour Malmö

På en i övrigt tom fasad vid en parkeringsplats har någon skrivit ”PARKOUR MALMÖ” över en dörr, flera meter upp i luften. Texten sätter igång flera tankar. Finns det ett Parkour gym bakom dörren? Är den en ironisk kommentar för att visa att Parkour Malmö inte behöver en lokal utan använder staden som sitt gym? Eller är det bara street art, eller ett skämt? Oavsett vilket är det ett briljant exempel på autentisk kommunikation som skapar exakt rätt känsla av vad parkour handlar om. 


#5

Kapitel 3, sid 142
Att vara samstämmig
 

Call me - tal ordentligt

Den danska mobiloperatören Call Me profilerar sig med budskapet ”Tal ordentligt”, i betydelsen använd ett trevligt språk och behandla varandra med respekt. Det är ett fint budskap som uppmuntrar till förbättring av ett problem i samhället. Insikten bakom kampanjen var att 77% upplever att samtalstonen har blivit hårdare i det offentliga rummet. Call Me har genomfört beundransvärda initiativ där man engagerat fackföreningar, skolor och andra verksamheter att lyfta problemställningen och samlat in pengar till barns villkor med fokus på mobbing. 

Uppmaningen ”Tal ordentligt” skapar emellertid en förväntning om att företaget själva är bra på att tala ordentligt – fokus riktas osökt mot företaget själv. Hur vet kunden om Call Me i verkligheten talar mer ordentligt med varandra i organisationen och i mötet med kunden? Har det till och med lett till positiva effekter gällande minskad stress, bättre kamratskap och gladare kunder? Detta är aspekter som konsumenten behöver veta för att kunna avgöra om det är ett autentiskt löfte. Om inte budskapet verkar trovärdigt faller det helt platt. Om företaget verkligen är fokuserat på samhällsproblematiken att få människor att tala mer respektfullt så måste de kunna uppvisa vad de gör, såväl internt som ute i samhället, för att skapa positiv förändring. Call Me säger själva att man genomfört interna processer för att identifiera problemet och att initiativet vuxit fram internt. Vidare får man nu positiv respons från kunderna som är stolta över att ha en operatör som tar ställning. Medarbetarundersökningen visar att de har gått från tillfredsställelse till entusiasm.


#6

Kapitel 3, sid 159
Bygg varumärket inifrån
 

parks and resorts rekrytering

Parks and Resorts satsar mycket på att rekrytera och utbilda rätt personer till sina nöjesparker. De är de som är ansiktet utåt och ofta största anledningen till i vilken grad gästerna bedömer att det är värt att komma tillbaka. Ett par tusen personer anställs varje säsong och det är en kostsam utmaning att ständigt behöva hitta nya medarbetare. Man satsar därför en hel del på kreativa kommunikationsinsatser för att visa medarbetarna uppskattning och få dem att vilja komma tillbaka. Bland annat så producerades nästan två tusen unika filmer, en för varje mottagare, som en hyllning till dem som jobbat i parken tidigare år. En länk till varje film skickades med SMS till medarbetarna. I filmen ser vi alla koncernens vd:ar i ett konferensrum tillsammans med kända figurer man möter i parken. Efter att ha diskuterat svårigheten att hitta rätt vädjar de till mottagaren att komma tillbaka och jobba en säsong till. 

Effekten blev att hundra procent av mottagarna valde att kolla på filmen, i snitt 8,8 gånger. Tre fjärdedelar valde att söka jobbet även nästa år vilket är anmärkningsvärt högt för ett säsongsjobb i branschen. 


#7

Kapitel 4, sid 171
Gör ett spel av det
 

hastighetslotteriet

NTF och Volkswagen ordnade en tävling där alla som körde förbi en fartkamera var med i ett spel. Tanken var att de som körde för fort som vanligt bötfälldes medan de som höll hastighetsgränsen hade chansen att vinna pengar om de skickade sitt registreringsnummer på sms efteråt. Medelhastigheten på gatan där lotteriet pågick sjönk från 32km/h till 25km/h de dagar som lotteriet pågick.

 


#8

Kapitel 4, sid 173
Skapa positiva barriärer
 

is skivan

När indiebandet Shout Out Louds skulle släppa sin singel Blue Ice lyckades de skapa positiv publicitet på ett innovativt sätt. Innan den offentliga lanseringen skickade de ut ett mycket speciellt kit till tio inflytelserika personer och fans. Det bestod av en gjutform och en flaska destillerat vatten. Instruktionen var att för att lyssna på den nya låten var man tvungen att själv tillverka sin skiva av is i frysen och sedan spela den på en vinylspelare innan isen smälte. Det blev en rolig och oemotståndlig utmaning för mottagarna. Framför allt var det ett effektivt sätt att skapa en snackis med små medel och det resulterade i många miljoner exponeringar av låten och projektet världen över. 


#9

Kapitel 4, sid 175
Gör det tråkiga roligt
 

The overstay checkout

Ibland kan det handla om att tänka om kring erbjudandet. Det gjorde Art Series Hotels i Australien utifrån insikten att många gäster på hotell känner sig stressade av att checka ut tidigt. Man skapade ”The Overstay Checkout”. Det innebar att gästen kunde ha kvar rummet under obegränsad tid ända tills en ny gäst skulle anlända och rummet behövde städas. Detta innebar inga direkta extrakostnader för hotellet men något överraskande en betydande extraintäkt på övriga tjänster som hotellet sålde, till exempel mat. Framförallt innebar det en lyxig upplevelse för gästen och en stor PR-succé. 


#10

Kapitel 4, sid 176
Gör det tråkiga roligt
 

den roliga kön

Bygger man en attraktion som många vill åka så får man också räkna med köer som en del av upplevelsen. Så var fallet med Lisebergs bergochdalbana Helix. Istället för att göra köandet till ett moment som drog ner upplevelsen satsade de på att göra den till en del av attraktionen. Med ett spel för mobilen skapade de en interaktiv och social upplevelse. Man kunde övningsspela var man ville, men för att tävla var man tvungen att vara på plats i Helix köområde och spela med andra köande människor. De som hade högst poäng varje kvart fick gå först i kön. Övriga fick i alla fall en spännande stund. 


#11

Kapitel 4, sid 177
Gör det tråkiga roligt
 

the hope soap

I Sydafrikas slum fanns ett stort hälsoproblem som kunde härledas till dålig handhygien. Tusentals människor, varav många barn, dog årligen i sviterna av tyfus, diarréer och kolera. För att öka användandet av tvål hos barn gjorde organisationen Blikkiesdorp4hope i Kapstaden något som pekpinnar, tjat och informationsinsatser aldrig skulle lyckas med. Man tog fram en ”Hope soap” – en genomskinlig tvål med en leksak längst in, en belöning som barnen fick när tvålen var slut. 


#12

Kapitel 4, sid 181
Försäkra upplevelsen

defeat treat

Hos O’Learys står sporten i centrum, och till största delen består gästerna av sportfans. En stor del av att vara ett fan till ett lag är att förlora, vilket för många sker rätt så ofta. Ju sämre laget presterar, desto mindre benägen är man att besöka O’Learys och spendera pengar. Sportresultatet är något som ligger helt utanför O’Learys kontroll och det spelar mindre roll vad man då har för utbud eller service. Så hur får vi dessa kunder att ändå komma? Jo, för att få besök även från fansen till de lag som går dåligt har man instiftat en förlustförsäkring. Om ditt lag förlorat får du via en mobil tjänst en värdekupong på 70 kr som gäller på öl, mat, glass eller något annat i restaurangen som plåster på såren varje gång ditt lag förlorar. Numera har O’Learys fler nöjda kunder och gladare förlorare.


HIBIKI HARMONY BAR 

#13

Kapitel 4, sid 186
Spela på flera sinnen
 

 

 

 

 

 

 

Tokyo anses av konnässörer inhysa världens bästa whiskeybarer, aningen oväntat om man ser till det geografiska läget och avståndet till de mest berömda destillerierna. När besökarnas förväntningar är höga skruvas också nivåerna för upplevelsen upp. Destilleriet Suntory skapade en minst sagt flersinnig barupplevelse genom att låta utveckla glas som inte bara ger dess användare innehållets doft och smak utan adderar ljud och visuella förändringar av rummet, såväl som interaktion med andra bargäster. Genom att trycka, skaka, blåsa och gnida på glaset kan bargästerna skapa animationer på väggarna och framkalla musik och andra ljudeffekter. Glasen används vid barevent runt om i Japan.


squat to ride

#14

Kapitel 4, sid 189
Stimulera fysisk interaktion
 

 

 

 

 

 

På ett antal tunnelbanestationer i Moskva ställdes det upp speciella biljettautomater med uppmaningen: ”Gör 30 squats framför automaten och få en gratisbiljett till tunnelbanan”. Automaterna hade sensorer som registrerade att du gjorde dina squats och hur många. Automaterna var en del av att promota vinter-OS i Sochi 2014 och skapa engagemang bland Moskvaborna och på ett lekfullt sätt förmedla att alla är en del av den olympiska rörelsen.


THE DANCING CROSS WALK SIGNAL 

#15

Rastlösa, vårdslösa och djärva fotgängare som inte kan vänta vid övergångsställen med trafikljus är statistiskt sett utsatta för allvarliga skador i trafiken. Varför inte göra det mer underhållande att vänta och samtidigt motverka skador och förlust av liv, tänkte Smartcar. Man såg till att animera ovanligt livliga och dansande röda gubbar på ett LED-trafikljus vid ett vanligt övergångsställe. Inte långt därifrån installerades en dansbox med ett disco som bjöd in folk till en kort improviserad dans för att göra det roligare att vänta på den gröna gubben innan de går över gatan. Resultaten från Lissabon under en sommar sägs ha visat på en reduktion i hur många som gick emot rött ljus med 81 procent där dessa trafikljus var installerade. Aktiviteten är en del av Smartcars WhatAreYouFor varumärkeskampanj som vill uppmana till innovationer som gör städer säkrare på ett okonventionellt sätt. 

Kapitel 4, sid 190
Stimulera fysisk interaktion
 


EVEN ANGELS WILL FALL 

#16

Änglar har setts falla i entréhallen på Victoria Station i London. En avancerad teknisk lösning som erbjuder resenärer en illusion av att de kan interagera med vackra änglar som faller ur himmelen framför dem, som hologram. Poängen som Lynx (Axe) vill göra är att till och med änglar faller ur himmelen av attraktion till den unika doften av maskulin deodorant. 

Kapitel 4, sid 191
Stimulera fysisk interaktion
 


if the suit fits

#17

Kapitel 4, sid 193
Hitta en ny kontext
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brothers har erfarit att det är först då man träffar kunden på riktigt som rätt känsla för erbjudandet uppstår. För att möta kunder som inte sätter sin fot i Brothers butiker, i tron att det inte är något för dem, besöker man istället platser där kunden naturligt vistas. ”If the suit fits” var en sådan insats som närmast kan beskrivas som en askungesaga för män. Brothers tog fram tre kostymer för tre olika kroppstyper. Utmaningen var enkel – att passa i en av kostymerna. Om du passade så vann du kostymen och en resa till New York. De tre kostymerna turnerade på tågstationer och andra publika platser. Själva mättillfället gav personalen en möjlighet att komma kunderna inpå skinnet, lära känna dem bättre samt bjuda på sin goda kunskap i ämnet passform. Till följd av insatsen ökade rekommendationsgraden från 2,5 procent till 45 procent. 


the pie in the sky

År 2009 nådde Dominos Pizza, USA:s största pizzakedja, botten när en video spreds i sociala medier som visade hur anställda på Dominos besudlat kundernas mat, vilket blev ett hårt slag mot trovärdigheten. En återhämtningsperiod följde som lämnade tid för utformning av the Pizza Turnaround. Lösningen var att initiera en fullständig transparens kring hur kunderna upplevde pizzorna och man uppmuntrade kunderna att ladda upp bilder på faktiska pizzor på ShowUsYourPizza.com med olika incitament och la upp dessa bilder oredigerade. Bland annat kunde de ses på en enorm skärm på Times Square i New York. Den möjliggjorde för alla kunder som beställt mat att med hjälp av Dominos Pizza tracker app dela sin ofiltrerade återkoppling med hundratusentals fotgängare på Manhattan, turister från hela världen och nästan alla andra genom visning av materialet på internet. Förutom svordomar och irrelevanta kommentarer, var ingenting exkluderat oavsett hur negativt omdömet var. Genom detta har Dominos Pizza blivit en av branschens mest framstående fallstudier för transparent marknadsföring och deras tillvägagångssätt har lönat sig att döma av företagets egna siffror. När styrkan i sociala medier skapade en negativ transparens och exponering av Dominos fann de modet att återgälda genom att uppmärksamma sina fel, ta ansvar, lyssna och vara öppna – på detta sätt ändrade de sitt koncept och attityderna till varumärket. Den viktiga lärdomen är att välja att vara naturligt transparent och ta ansvar innan du ertappas med byxorna nere.

#18

Kapitel 4, sid 195
Sök feedback innan du får feedback
 


kvitterholkarna

#19

Småfåglar är viktiga för den biologiska mångfalden, men i takt med att städerna tätnar, försvinner fåglarnas naturliga bohålor. Bygg- Ole ville hjälpa till att ta ansvar i frågan och såg fågelholksbygge som det perfekta projektet att involvera kunderna i. Alla kan bygga en holk och genom att göra det kunde dessutom intresset för hemmaprojekt stimuleras. För att ge fåglarna en egen röst och sprida budskapet, satte man upp specialbyggda holkar med kamera, rörelsesensor och internetuppkoppling. Dessa holkar gjorde så att fåglarna som flyttade in där kunde ”twittra” genom att passera in och ut ur holken. Genom initiativet slogs två flugor i en smäll då fåglarnas bostadsbrist motverkades, samtidigt som fler kunder strömmade till Bygg-Ole för att köpa material till holkbygget. Insatsen är ett uttryck för Bygg-Oles vilja att vara en aktiv spelare i den lokala samhällsutvecklingen vilket man manifesterar i kommunikationskonceptet ”Oss grannar emellan”. 

Kapitel 4, sid 197
Stimulera goda initiativ
 


”BEDRE BUSTUR”

För att visa uppskattning för medarbetarna skapade den danska bussoperatören Arriva en individuell överraskning för busschauffören Mukhtar, som upplever sitt livs busstur under en väldigt speciell dag, där han utsätts för både prövningar, hotfulla situationer och i slutändan en fantastisk hyllning. Den här filmen visar en mycket gripande berättelse om medkänsla och uppskattning för de människor som utför mycket viktiga, men ofta osynliga funktioner, i vår vardag. 

#20

Kapitel 4, sid 199
Var högtalare för det goda
 


”HVEM VILL DU INVITERE?

#21

Mobiloperatören NetCom lanserade i Norge ett koncept man kallar ”Var nära” som handlar om hur de hjälper människor att komma närmare varandra. För att dramatisera konceptet genomförde man en aktivitet där ett ungdomsgäng besökte ett ålderdomshem och tog med dem på bio. Mötena som uppstod dokumenterades och blev till en rörande reklamfilm med ett erbjudande till alla Netcom-kunder att ”gå två, betala för en” på bio. 

Kapitel 4, sid 199
Var högtalare för det goda
 


SJUNG CHIQUITITA FÖR FLICKORS RÄTTIGHETER 

Genom ett samarbete mellan UNICEF Sverige och ABBA The Museum startades ett initiativ att samla in pengar till kampen för flickors rättigheter. Redan 1979 donerade ABBA alla sina Royalties för låten Chiquitita till Unicef. Med den nya satsningen ”Press Play to Give” skruvades volymen upp för insamlingen. Nya artister uppmanades att göra covers. Ju mer låten spelas – på radio, tv, film, skivor och streaming – desto mer pengar samlas in till arbetet för unga flickors rättigheter i världen. Även Universal Music Publishing och Polar Music skänker sina intäkter från låten. ABBA The Museum levandegjorde projektet på olika sätt, bland annat genom en ny permanent delutställning om Chiquitita i museet där besökare kan vara med och bidra. De besökare som väljer att sjunga Chiquitita i sångbåsen eller se musikvideon är därmed med och bidrar till UNICEF. På så vis skapas en djupare innebörd till sången, och gör museibesöket till en ännu större upplevelse. 

#22

Kapitel 4, sid 201
Samverka för större mening
 


PROVKÖRNING SOM GÖR SKILLNAD 

BMW och Barncancerfonden har samarbetat under devisen ”Provkörning som gör skillnad” som senare blev ”Kör för livet”. Under två månader skänkte BMW 100 kr till Barncancerfonden för varje provkörning, samtidigt som de berättade om barncancer och Barncancerfondens arbete. Alla BMWs kommunikationskanaler under dessa två månader spred budskapet om provkörning som gör skillnad – konsumenterna donerade sin tid, BMW donerade pengar till Barncancerforskningen. Inga kommersiella budskap sändes under dessa två månader. Målet var att dubbla antalet provkörningar från tidigare rekordet 3000 i månaden till 6000. Under två månader genererades 16666 provkörningar vilket blev en skattkista både för BMW och Barncancerfonden, och inte minst blev det något som engagerade både internt och externt. 

#23

Kapitel 4, sid 201
Samverka för större mening
 


Color + City

I Sao Paolo, Brasilien, startade man ett projekt där grafittikonstnärer blir matchade med fastighetsägare som har väggar och murar i behov av dekoration. I stället för att bli kriminaliserade för sin konst och livsstil kan dessa konstnärer nu utöva sitt artisteri lagligt och ägaren till fastigheten få en dekorativ utformning, helt gratis. Dessutom får invånarna i staden en vackrare, mysigare och färggladare stad. På colorpluscity.com publicerar människor sina behov av att få en vägg dekorerad, eller att man själv erbjuder sig att dekorera någons vägg. Konstnärerna får sedan ett certifikat som de kan visa polisen. Projektet är nu väl etablerat i Brasilien och har spritt sig över världen till USA och Europa. 

#24

Kapitel 4, sid 203
Koppla ihop människors behov
 


CNA speaking exchange

Ännu ett generationsöverskridande initiativ kommer från CNA English School. De har en video-chat där man kopplar ihop brasilianska ungdomar som vill lära sig engelska med amerikanska pensionärer som längtar efter fler att prata med, och som får hjälpa ungdomarna med språket. Starka band bildas mellan personerna som chattar. Se den rörande filmen, om du inte redan gjort det.

#25

Kapitel 4, sid 204
Koppla ihop människors behov


Insane

När Gröna Lund skulle bygga upp förväntningarna inför lanseringen av sin unika åkupplevelse Insane, den första i sitt slag, fanns väldig lite information att gå ut med om hur den skulle kännas. Detta vände man till en kommunikationsmöjlighet. Gröna Lund bad då sina fans föreställa sig upplevelsen av åket och filma sig själva hur de trodde att de skulle reagera när väl bergochdalbanan var färdigbyggd och de provade ett åk. En tävling utlystes. Den som fick mest exponering av sin film vann priset att själv få vara med i den officiella reklamfilmen som senare skulle spelas in. Utfallet blev mängder av hemmaproducerade reklamfilmer och en väl förankrad publik kampanj som fansen kände att man hade varit med och skapat tillsammans med Gröna Lund.

#26

Kapitel 4, sid 211
Använd co-creation i marknadsföringen
 


ice pilots

#27

Kapitel 4, sid 214
Använd co-creation i leveransen
 

 

 

På Legoland finns en attraktion som helt och hållet beter sig efter hur användaren programmerat den. Ice pilots heter den. När du går in får du ett simkort som du matar in i en dator. Där får du själv välja hur du vill att ditt åk ska te sig. När du är klar tar du simkortet till en plattform med robotarmar i vilka åkarna spänns fast. Du matar in ditt simkort i roboten och voilà; roboten slänger runt dig i luften och utför de rörelser som du själv programmerat att du ville ha. Du får alltså den upplevelse du själv designat och som Legoland hjälper till att iscensätta.


Meet and Seat

#28

KLM möjliggör med denna tjänst att kunden själv inför en resa kan välja i vilket sammanhang man vill sitta. Dels utifrån den fysiska platsen i planet men också socialt utifrån andra passagerares LinkedIn- och Facebookprofiler. På så sätt kan man se vilka fler som till exempel är på väg till samma evenemang eller vilka som delar dina intressen. Självklart är det valfritt för passagerna att synliggöra sin profil.

Kapitel 4, sid 215
Använd co-creation i leveransen


Elmsta Horror Fest

Elmsta 3000 Horror Fest är en skräckfilmsklubb med cirka 30 medlemmar som träffas två gånger om året. Varje festivaltillfälle har ett visst tema och filmerna ses på vinden till en lada på landet. Festivalen har gjort sig mest berömd för sina sofistikerade inbjudningar som slår an tonen till festivalens tema och innehåll på ett personligt plan för mottagarna. Temat för en av festivalerna var ”Italian Slasher”. Innan festivalen damp det ner ett paket i festivalmedlemmarnas brevlådor. Inuti, inlindat i vitt charkpapper från avsändaren ”Prosciutto di Giallo”, fann de fyra skivor prosciutto. Den sista skivan hade en webbadress på sig som innehöll en film med en personlig hälsning från styckmästaren som inledningsvis är harmlös men som sedan allt tydligare antyder att styckmästarens metoder inte är en vanlig djurslaktares och att skinkan man fått i brevlådan knappast är från en gris…

#29

Kapitel 4, sid 217
Engagera innan


Yasuragi

Spa-anläggningen Yasuragi utanför Stockholm har med sitt japanska tema utformat ett unikt koncept som länge fått dem att sticka ut i spa-floran. Den Feng-Shui inspirerade arkitekturen smälter anonymt in i den svenska omgivande naturen, men från det att man kliver in genom entrén är Japan konstant närvarande i allt från design till mat och behandlingar. Besökaren blir noggrant instruerad hur man tvättar sig på ett japanskt vis och alla gäster bär den typiska kimonon som man får, och som för övrigt blir en tydlig identifikation i de bilder som gästerna publicerar från besöket. Inredningen är stiltypiskt minimalistisk i naturliga färger och material där sten och trä inger en lugnande känsla medan stora fönsterpartier släpper in dagsljus till anläggningens bassänger. Anläggningen har tre restauranger som alla på olika sätt erbjuder rätter från det japanska köket. Det tematiserade konceptet har gjort verksamheten långsiktigt attraktiv ända sedan de öppnade 1997 tills idag, och besökarna kommer dit för en autentisk upplevelse de inte kan få någon annanstans.

#30

Kapitel 4, sid 223
Använd tydliga teman


EVIAN BOTTLE SERVICE

Evian överraskade Manhattanborna under den varmaste sommardagen 2014. Man introducerade en personlig vattenleverans till behövande. Via Twitter kunde törstiga stadsbor kopplas ihop med Evian-representanter på cykel som snabbt sökte upp positionen där den törstige befann sig och levererade en kyld vattenflaska, givet att de hade twittrat en förfrågan med hashtagen #evianBottleService. 175 leveranser ledde till 74 miljoner exponeringar i sociala medier, enligt prdaily.com. Ett bra sätt att skapa uppmärksamhet för Evians nya fl aska, vilket var syftet med insatsen.

#31

Kapitel 4, sid 227
Överraska med superservice


HEINIKENS KLASSISKA KÄRLEKSFÖRKLARIN

#32

Heineken är sedan flera år tillbaka en av huvudsponsorerna till Champions League. Inte helt överraskande så är en av deras huvudsakliga målgrupper unga män. Sedan många år bygger kommunikationen gentemot denna grupp på den heliga öl-stunden med nära vänner. Inga skyldigheter, inga flickvänner – bara grabbtid! Men även denna målgrupp blir äldre och deras heliga öl och fotbollsstunder med grabbarna riskerar att inte bli av på grund av de skyldigheter och det ansvar som kommer med karriär och familj. Innan den enorma sammandrabbningen mellan Real Madrid och Milan den 21:a oktober år 2010 skapade Heineken hemliga allianser bestående av flickvänner, kollegor och arbetsgivare för att sätta press på 1000 Milanfans att gå på en kombinerad klassisk konsert och diktläsning på Mahler Auditorium i Milano istället för att stanna hemma och se den efterlängtade och viktiga matchen med vänner. Besvikelse, förtvivlan och förvirring uppstår hos de stackars offren när de inser att de är fångade och kommer att missa den stora matchen. Höjdpunkten är när stråkorkestern på scen, en bit in i konserten, börjar spela signaturmelodin till Champions League. När det går upp för offren i publiken bryter hela auditoriet ut i en rytande kaskad av jubel, applåder och lättnad. Sekunder senare visas en livesändning på en stor bioduk och matchen avnjuts sedan tillsammans med deras partners som lurat dit dem. Att framhäva och fira dem som du älskar går aldrig ur tiden. Genom att först beröva någon från det som är viktigt för dem och sedan vända och ge det tillbaka skapar en stark tidlös historia som alla kan känna för och identifiera sig med. Filmen över detta event har blivit en global succé och visas fortfarande flitigt, många år efter eventet.

Kapitel 4, sid 229
Iscensätt kraftfulla överraskningar


Zombie kiss cam

#33

För att skapa uppmärksamhet kring Gröna Lunds nya skräckhus
House Of Nightmares arrangerades en så kallad ”Kiss Cam” under en
biovisning. En kamera zoomade in par i publiken vars pussar visades
på bioduken under applåder och glada tillrop. Vad större delen av
publiken inte visste var att det plötsligt skulle dyka upp en zombie
bland stolsraderna och ”äta” på ett av paren som kameran just zoomat
in. Ljuset dämpades, ångestladdade ljud spelades upp i högtalarna
och kalabalik utbröt i salongen, tills ljuset åter tändes och bioduken
spelade upp ett reklambudskap som förklarade att House of Nightmares
snart skulle ha premiär. Jubel och applåder utbröt och deltagarna fick
en minnesvärd och annorlunda bioupplevelse. Reaktionerna hos de
skräckslagna biobesökarna var avgörande ingredienser i en film som
klipptes ihop av bioeventet och skrämde upp miljoner tittare på nätet.

Kapitel 4, sid 230
Iscensätt kraftfulla överraskningar


Real Beauty  &  find your magic

#34

Kapitel 4, sid 237
Bryt normen

 

 

 

 

 

 

 

 

Redan 2004 lanserade Unilever Dove’s kommunikationskoncept Real Beauty – en smart, empatisk och kraftfull utmaning av den stereotypa kroppsfixeringen som porträtteras av mode- och reklambranschen. Dove porträtterar istället ”vanliga” vackra kvinnor med olika sorters utseende och kroppsform. Satsningen har varit mycket framgångsrik och erkänd för sina pedagogiska effekter när det gäller att inspirera kvinnor till en bredare definition av vad som är skönhet. Bakgrunden till kampanjen var insikten att endast 2% av kvinnorna ansåg sig vara vackra. ”Real Beauty” har blivit en serie återkommande kampanjer som med olika vinklingar kommunicerat samma budskap. Den allra mest uppmärksammade är Dove Real Beauty Sketches, ett experiment där kvinnor blir avporträtterade av FBI-tränade fantombildstecknaren Gil Zamora.

Han gör två bilder, en baserat på kvinnornas beskrivning om sig själva och en baserad på en beskrivning från en främmande person.
Teckningarna visar att kvinnorna ser negativt på sitt utseende medan omgivningen lyfter fram personerna som vackra. Youtube-klippet har setts över 66 miljoner gånger. Kampanjen har utstått en del kritik utifrån att Unilever också står bakom Axe, som i sin kommunikation har fortsatt använda sexualiserade bilder av kvinnor, precis det som Real Beauty försöker ta avstånd från. Nu verkar det dock som att även Axe är på väg att ta en ny vändning med att utmana den manliga stereotypen med kampanjen Find your magic: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Insikten verkar vara densamma som i Dove’s fall, det vill säga att män inte betraktar sig själva som attraktiva, men att kvinnor betraktar män som attraktiva när de är sig själva. Hur de fortsätter utveckla den tanken återstår att se, liksom om marknaden anser att de är trovärdiga. Men oavsett kritiken som Unilever fått så får de betraktas som de mer inflytelserika och spektakulära i kategorin normbrytande marknads-kommunikation. Trots, eller kanske snarare tack vare, Unilevers kommersiella intressen i frågan.


Like a girl

Ett mycket omtalat initiativ är Procter & Gambles satsning på att med
hjälp av kommunikation som tar ställning stärka självförtroendet hos
tjejer i puberteten. Det är egentligen en mission som man haft i 30 år
men som åtminstone dagens unga målgrupp inte känt till då Always
fokuserat på att förmedla att självförtroendet skulle komma genom
Always unika produktegenskaper. Med det nya initiativet ville man göra
det på ett mer emotionellt och meningsfullt sätt. Man satsade på att
försöka omdefiniera innebörden av uttrycket att göra något ”like a girl” från något nedlåtande till något att vara stolt över. Ett socialt experiment genomfördes där unga människor får utföra olika fysiska handlingar och agera ”like a girl”. Utfallet visas i en film som inte bara får målgruppen att känna igen sig utan får såväl män som kvinnor i olika åldrar att känna sig träffade och vilja göra ändring. Har du redan sett filmen, se den igen! 

#35

Kapitel 4, sid 241
Ta ställning